Diet Achievement (47kg in 3 months)

Citer pasal diet nie memang da basi dalam diri aku. 
Sebab ape? tak pernah achieve target 45kg pun. haha 
Tapi azam 2019 kali nie kena jugak menjadi sebab nak kawen 

Sepanjang 27thn aku hidup sekali je aku pernah merasa kurus.
Masa tu tahun 2016, tahun tu je aku rase aku cantik.
Lepas tu emmm.. malas nk cakap da.
Pencapaian terhebat aku 47kg walaupun target 45kg, tp takpe itu pun aku da bangga sangat. haha

Time 2016 nie aku keje tempat lama lagi. Officemate @ housemate aku nama die "Nadia".
Bile ada kawan yang rapat pergi balik keje sama duduk rumah pun sama so kiteowg memang semangat n bersungguh2 diet.  
Seronok diet nie bile kite ada kawan yang kite boleh rujuk and kite boleh compete. 
cara kiteowg buat ialah clean diet without any supplement k and low cost. 
*so jgn curi gambar aku claim pakai product ape2 ye. aku haramkan. 

1st thing nk diet kena ada penimbang, 2nd progress table dalam 1 A4 ada nama aku n nadia.
Then kiteowg akan tampal dekat dinding berdekatan penimbang. Setiap pagi2 lepas membuang smua kiteowg aja akan catit berat .So kiteowg boleh monitor berat badan tiap2 hari. 

Cara pemakanan pulak, aku n nadia different. 
Aku suke buat experiment masak, so aku ambik resipi dari diet atkins cuma aku akan mkn nasi tp brown rice la.
Kuantiti mknan tu sikit jek. Aku pernah cuba diet atkins tp x tahan badan rase mengigil tak de nasi. 
So aku ikut kesuaian badan aku. *jgn seksa badan tp belajar and pahamkan keperluan badan korang. 

Cara nadia pulak beza n aku tak boleh ikut sbb aku jd terlalu lapar.
Sehari ko boleh makan 3 keping roti wholemeal (sama ada buat sandwich or dgn coklat) tak boleh lebih. 
kalau lapar mkn la buah or kerepek ke. Result nye memang die cepat turun n lagi kurus dari aku. 

Then lepas balik keje kiteowg akan jogging. Jogging pun ada cara. 
Slow je x perlu tergesa2, enjoy the environemnt  tp jgn stop2. 
Sebab kalau stop2, akan cepat penat. Nie betul aku x tipu and aku practiskan sampai hari nie. 

Kalau tak larat jogging aku akan download video workout dekat youtube *fav video: cardio workout 
then kunci pintu bilik, pakai la mcm korang ada baju ke x oppss.. then workout la sampai penat. Kalau x workout pun pastikan badan korang tu ada goyang2 gerak2 and ada peluh keluar. nak menari pun boleh.  

Consistent selama 3 bulan dari 52kg - 47kg (5kg loss) result yang cukup membanggakan aku. 
*56Kg tu gambar lama masa aku dgree saje je letak hehe
Walaupun x sehebat org lain, boleh loss lebih 5kg dlm masa 3 bulan tp aku bangga dgn diri aku.

 Masuk je tahun 2017 aku start keje company baru dan tak jumpa dengan nadia lagi. Di sebabkan aku bangga dengan diri aku, aku pun reward la diri aku sampai sekarang & hasilnya tunggu entri baru...


Comments